سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع بیماری های اورولوژی

انواع بیماری های اورولوژی 

اورولوژی یکی از شاخه‌­های علم پزشکی است که در آن، پزشک و متخصص اورولوژی به بررسی، درمان و در صورت نیاز جراحی کلیه و دستگاه ادراری زنان و مردان می‌پردازد. و همچنین به صورت تخصصی وظیفه بررسی و درمان مشکلات مربوط به دستگاه تولید مثل مردان را دارد که تخصص جایگزین اورولوژیست (در زمینه تولید مثل آقایان) برای خانم ها، متخصص زنان و زایمان است.اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه اورولوژی را توضیح دهیم باید بگوییم: اورولوژی، تخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار (در زنان و مردان) و درمان ناباروری در مردان است.در این مقاله تمام بیماری های اورولوژی را معرفی و بررسی می کنیم.

بیماری اورولوژی زگیل تناسلی 

زگیل تناسلی یکی از شایعترین بیماری های اورولوژی می‌باشد. تقریباً تمام کسانی که از لحاظ جنسی فعالند، در طول زندگی خود حداقل به یکی از انواع ویروس‌ پاپیلومای انسانی (HPV) که عامل زگیل تناسلی است، مبتلا می‌شوند. احتمال ابتلا به این بیماری اورولوژی در زنان بیشتر از مردان است.

بیماری اورولوژی زگیل تناسلی، همانطور که از نامش بر می‌آید، بر بافت مرطوب ناحیه‌ی تناسلی اثر می‌گذارد. زگیل‌های تناسلی ممکن است شبیه برجستگی‌های کوچکی به رنگ پوست باشند یا ظاهری شبیه گل‌کلم داشته‌باشد. در موارد متعددی زگیل‌ها آنقدر کوچکند که دیده نمی‌شود.

زگیل‌های تناسلی همانند سایر زگیل‌ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. بعضی از سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی شوند؛ سایر سویه‌ها می‌توانند سرطان ایجاد کنند. واکسن‌ها می‌توانند سبب پیشگیری از ابتلا به سویه‌های خاصی از HPV تناسلی شوند.

برای مطالعه ادامه مقاله بیماری های اورولوژی به سایت دکتر حسن نیرومند مراجعه کنید.