سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیماری های کلیوی;بررسی انواع بیماری کلیه

بیماری های کلیوی

امروزه یکی از شایع ترین عارضه ها میان مردم ، بیماری های کلیوی میباشد که سالیانه میلیون ها نفر را دچار خود میکند. هر عارضه ای که کلیه در آن نقش داشته باشد جزء بیماری های کلیوی محسوب میشود. غیر قابل انکار است که کلیه از مهم ترین ارگان های بدن می باشد که عملکرد های گوناگونی در بدن دارد. بیماری های کلیوی معمولا نامحسوس میباشند یعنی  معمولا بیماری های کلیوی حالت خاموش داشته و به سادگی قابل تشخیص نیست.این ویژگی بیماری های کلیوی را خطرناک کرده است.

کلیه

اجازه دهید قبل از بررسی انواع بیماری های کلیوی ، نگاهی به کلیه بندازیم . هر انسانی به اندازه مشت خود دارای دو عدد کلیه می باشد که در طرفین ستون فقرات جای گرفته اند . البته کلیه راست به دلیل جایگاه کبد کمی پایین تر از کلیه چپ قرار گرفته است . اگر کلیه را به دو نصف برش دهید لوله های نفرون را خواهید دید که وظیفه جمع آوری ادرار را دارند .روزانه کلیه ها توانایی تصفیه 30 گالن خون و نصف گالن آب دارند.

کار کلیه

بدیهی است که اصلی ترین وظیفه کلیه هموستازی بدن است که درصد بالایی از آن را با جمع آوری ادرار انجام می دهد. کلیه وظایف بسیار زیادی جهت حفظ هموستازی بدن دارد از جمله موارد زیر که مهمترین های آن به شمار می روند.

تصفیه و پاکسازی خون :

روزانه 200 لیتر خون توسط کلیه ها تصفیه می شود به طوری که هر مواد دفعی از ان خارج میشود.

تنظیم فشار خون:

یکی از فعالیت های مهم کلیه تولید هورمون های مختلف است . با این کار و همچنین تنظیم سطوح مایعات و… موجب تنظیم فشار خون میشود.

حفظ سلامت استخوان ها:

ویتامین D که برای استخوان ها مفید ترین ویتامین است، توسط کلیه تهیه میشود.

تنظیم تولید گلبول های قرمز :

کلیه ها توانایی تولید هورمونی دارند که بر استخوان ها تاثیر می گذارد. در نتیجه تاثیر این هورمون ها تولید گلبول های قرمز افزایش و یا کاهش میابد.

برای مطالعه ادامه مقاله "انواع بیماری های کلیه" به سایت دکتر نیرومند,متخصص اورولوژی مراجعه کنید.