سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرطان بیضه چیست؟

بیماری سرطان زمانی آغاز می شود که سلول ها شروع به رشد غیر عادی می کنند و تقسیم سلولی از کنترل خارج می شود. سلول ها در هر نقطه ای از بدن می توانند به سمت سرطانی شدن پیش بروند و حتی به سایر نقاط بدن گسترش یابند. معمولا نام انواع سرطان را از نوع سلول ها یا ناحیه رخ دادن آن بر می دارند. به وجود تومور و سلول های سرطانی در بیضه، سرطان بیضه می گویند. برای درک بهتر بیماری ابتدا باید از ساختار و عملکرد طبیعی بیضه ها اطلاع داشته باشید. با ما همراه باشید تا با سرطان بیضه بیشتر آشنا شویم.

در مورد بیضه چقدر میدانیم؟
بیضه ها عضوی از سیستم تولید مثلی در مردان هستند. این دو اندام هرکدام به طور معمولی در یک مرد بالغ کمی کوچکتر از یک توپ گلف هستند و درون کیسه ای از جنس پوست بدن که اسکروتوم یا کیسه بیضه نامیده می شود در قسمت قاعده آلت تناسلی آویزان هستند.

بیضه ها دو عملکرد اصلی دارند:
• هورمون های مردانه (آندروژن) مانند تستوسترون را ترشح می کند.
• تولید اسپرم (سلول جنسی مردانه که برای بارداری باید با تخمک لقاح یابد)
اسپرم ها پس از ساخته شدن در لوله های طویل و نخ مانند در داخل بیضه ها (لوله اسپرم ساز) به یک لوله در پشت بیضه به نام اپیدیدیم می روند تا باقی مراحل بلوغ و ذخیره سازی را طی کنند. در هنگام انزال، اسپرم های درون اپیدیدیم از طریق واز دفران (لوله خروجی بیضه، میان اپیدیدیم و مجرای انزل) به سمت غدد سمینال وزیکال می روند تا در آنجا با ترشحات این غده و سایر غدد (مانند پروستات) ترکیب شوند و مایع منی را ایجاد کنند. سپس این مایع وارد میزراه می شود و ازین طریق از بدن خارج می شود.

برای مطالعه ادامه مقاله "سرطان بیضه چیست؟" به سایت دکتر نیرومند متخصص اورولوژی مراجعه کنید.